insights Ördögi kör Back to overview Nemes Ivó szenior tanácsadó, coach Contact Minden vezető arra törekszik, hogy cége minél kevesebb hibával, vagyis minél kevesebb költséggel, minél több olyan terméket tudjon gyártani, illetve szolgáltatást tudjon nyújtani, amellyel vevői elvárásait teljesíteni tudja. Mindehhez egyre több minőségügyi szakembert foglalkoztat, akik folyamatosan javítják a felmerülő problémákat. Gyors megoldások születnek, de mégsincs áttörés, mert a korábbi zavarok újra meg újra megjelennek... Ma már mindennapos a működésben, hogy a problémák fele visszatérő hibából származik – ha ezeket meg lehetne szüntetni, a minőségköltségek a felére csökkennének és a javításra fordított munkaerő is. A helyzetet súlyosbítja az alapanyagárak növekedése és a munkaerőhiány: nehéz megfelelő munkatársakat találni, a meglévők pedig leterheltek, nagy a fluktuáció, ez is csak növeli a működési költségeket. (Egy munkatárs cseréje akár másfélmillió forint költséget is jelenthet éves szinten.) A vállalatok többsége elfogadja a helyzetet, hiszen a szűkös erőforrások – leginkább az idő – hiányában nem lát más lehetőséget. Inkább folyamatosan tűzoltó üzemmódban igyekszik a felmerülő hibákat megszüntetni. Ha azonban távolabbra tekintünk, be kell látnunk: újra és újra ugyanazzal a hibával foglalkozni (és felszíni intézkedéseket hozni) sokkal nagyobb időráfordítás, mint egyszer eljutni a probléma gyökeréig, és a hibát jól megoldani. A megoldásért nem kell messzire menni: az alapvető tudás ehhez valójában házon belül van – ha a megfelelő kérdéseket a megfelelő helyen tesszük fel. Kulcsszereplő a minőségügyi szakember – de ő nem része a konkrét gyártási, illetve szolgáltatási folyamatnak, nem vállalhat felelősséget mindenért, és egyedül van. Miközben egy – az érintettekből álló – csoport húsz hibaokot is össze tud gyűjteni egyetlen hibaképhez, a megbeszélt változtatás bevezetésére pedig az adja a legnagyobb biztosítékot, ha a felelősséget az érintettekre ruházzuk. Persze ennek csak akkor van jelentősége, ha távolabbra tekintünk. Távolabbra tekintünk? A hiányzó tudás Azt a tudást kell kívülről behozni, ami segít a megfelelő kérdéseket a megfelelő helyen feltenni, és a hibaelemzési, majd -megoldási folyamatot az érintettek bevonásával végigvinni. Ez a folyamat egy gyors, a tanácsadóval közösen végzett helyzetkép, problématérkép felvázolásával kezdődik, és egyetlen – súlyos és visszatérő – probléma kiválasztásával folytatódik. A kiválasztott problémával kezdődik el a hibaelemzés, amely egy tanulási folyamat is egyben, amit egy „Hibaelemzés másképp” című képzésnek is tekinthetünk. Ennek során a hierarchia minden szintjéről és minden szakterületről hívnak olyan munkatársakat, akik részt vesznek a gyártási/ szolgáltatási és utómunka folyamatban. (Alulról építkezve azokkal dolgoznak, akik közvetlenül találkoznak a problémával.) Ez a csapat sok perspektívából tud ránézni a hibára, ők dolgoznak tanácsadói támogatással azon, hogy a hibaokokat feltárják. A feltárt okokat aztán súlyozzák, és igyekeznek tovább kutakodni, és az ok okát is megtalálni. A hibaokok megszüntetésére is ez a csapat dolgoz ki intézkedéseket, és az intézkedések bevezetésének felelősei is közülük kerülnek ki. A tanácsadó nem csak ebben a szakaszban segíti a munkát: az intézkedések bevezetéséhez is rendszeres szakértői és módszertani coachingot nyújt, a reflexióra is lehetőséget teremtve. A folyamat kiteljesedése, hogy a szenior tanácsadó a vezetőséggel közösen értékeli a folyamat szervezeti és szakmai tapasztalatait, valamint üzleti eredményeit azzal a céllal, hogy ez a típusú problémamegoldás a mindennapi működés részévé, és az újabb és újabb folyamatok során az érintettek tudat alatti kompetenciájává váljon. Ehhez a tanácsadó egy ideig további coachingot nyújt, míg végül az érintettek képessé válnak a szemlélet- és módszertan önálló használatára. Közvetett hatások A szisztematikus problémamegoldás és monitoring rendszerszintű változásokhoz vezet. Ha a fent vázolt minőségmenedzsment a vállalati kultúra részévé válik, nem csak a hibák számának csökkenésétől („elsőre jót gyártani/ jól csinálni”), az értékteremtő folyamatok arányának növekedésétől lesz hatékonyabb és olcsóbb a működés. A vevői igények is hamarabb és magasabb szinten elégíthetők ki, ami új megrendelőket vonz a vállalathoz, biztosítva a cég fennmaradását, fejlődését. A munkatársak bevonása és a csapatmunka az elkötelezettséget is erősíti (és ezzel csökken a fluktuáció): a csoportmunka inspiráló és összetartó, mindenki szereti, ha számít a véleménye, és ha egy sikeres csapat tagja lehet. Delegálni és jól delegálni nem könnyű, ezt is tanulni kell. De a hatáskörök, felelősségek és döntések delegálásával a vezető leterheltsége is csökken. És ha hatékony a működés, jut erőforrás a preventív gondolkodásra, vagyis hogy ne a megjelenő hibák alapján javítson a cég a folyamatain, hanem annak érdekében, hogy a hibák meg se jelenjenek. Ezt jelenti a hatékonyság hatékony növelése.