insights Többdimenziós problémák Sok cégnél megfigyelhető: küzdenek egy problémával, keresik a megoldást, próbálnak előrelépni, de nem sikerül. Ugyanazokat a köröket futják újra meg újra: a szervezetet sokszor átalakították már, bevezettek új módszereket, a legújabb gépeket használják, stb. Legtöbbször csak egy dimenzióban keresik a megoldást. Az esetek nagy részében már eleve arra fókuszálnak, ahol egyébként is jól teljesítenek. Ilyen helyzetben kifejezetten nehéz nézőpontot váltani és észrevenni, hogy más térben kell keresni a megoldást. Például, ha valaki nagyon jó gyakorlati szakember, ő azt fogja nézni, hogy milyen új eszközöket, módszereket tud alkalmazni és nem gondol arra, hogy milyen a vezetők megértése, együttműködése, vagy a rendszerek támogatják-e az eredményes működést. A kocka-modell olyan eszköz, amelyen keresztül egyszerűen megérthető, milyen tényezők és hogyan befolyásolják a vállalat eredményességét. Egyben segít rávilágítani arra, milyen paradigmaváltás szükséges a továbbfejlődéshez, és hogy hol találhatók azok a területek, ahol a befektetések a legjobban megtérülnek majd. A modell egy háromdimenziós tér, amelynek tengelyei: eszközök folyamatok és szervezet emberek Az egyes dimenziók mentén mérhető egy vállalat, egy projekt, vagy akár egy szervezeti egység működése is. Mennyire használ modern, kifinomult eszközöket, milyen alaposan dolgozták ki a folyamatokat és mennyire értik a munkavállalók és vezetők a működés logikáját? A három dimenzió mentén adott értékelés meghatároz egy téglatestet, amelynek a térfogata az eredményességgel arányos. Ebből az összefüggésből következik, hogy bármely dimenzió elhanyagolása drasztikusan rontja az eredményességet. Nézzük ezt részleteiben! 1.) eszközök Az első tengely azt méri, hogy mennyire modern, jó, kifinomult eszközöket, módszereket használ. Aki csak erre a tengelyre fókuszál, az hajlamos lesz azt hinni, hogy ha megveszi az új eszközt, vagy bevezet egy új módszert, akkor minden megoldódik és más szemponttal nem is kell foglalkoznia. Viszont a legtöbb esetben önmagában az új eszköz nem elegendő a probléma megoldására. Például, egy új gépnek, új technológiának új igényei lesznek, más műszaki felkészültséget, dolgozói tudást igényel, mint az elődje. Sokszor előfordul, hogy beruháznak az új eszközre, de nincs meg a hozzá szükséges tudás, nem tudják karbantartani, így néhány hónapon belül működésképtelenné válhat. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nem fontos modern eszközöket alkalmazni, hanem hogy önmagukban nem elegendőek – nem jelentenek megoldást minden problémára. 2.) folyamatok és szervezet A második tengely a folyamatok és szervezet. Ahogy fenn írtuk, önmagában egy eszköz nem tud működni, ha nincsenek kialakítva hozzá rendszerek, folyamatok, amelyek meghatározzák a működtetés, használat teendőit és felelőseit. Például gépkezelői karbantartás bevezetésénél az új eszköz egy utasítás, hogy a gépkezelőnek mit kell leellenőriznie. Ez önmagában nem fog működni, csak akkor, ha folyamatot építünk hozzá – az ellenőrzés után hova regisztrálja az adatokat, ki ellenőrzi ezeket, ki biztosítja azt, hogy az új dolgozók is megkapják a szükséges tréninget. Egy másik példán keresztül: egy MES szoftver kiváló eszköz, de önmagában működésképtelen. Tisztázni kell, hogy ki és milyen alapadatokkal tölti fel, hogyan megy majd az adatgyűjtés és milyen kimeneti mutatószámokra van szükség, ezeket ki, hol, mikor, milyen szempontok szerint értékeli. Folyamatok és szervezet nélkül a szoftver csak egy nagy halom felesleges adat a szervereken. 3.) emberek A harmadik tengely az emberek, vagyis a hozzáállás, viselkedési formák, vezetési stílus illeszkedése az eszközökhöz, rendszerekhez, szervezethez. Például, ha a gépnek szüksége van rendszeres kezelői mérésre és ellenőrzésre, ott elengedhetetlen, hogy a kezelő tisztában legyen a miértekkel. Nem mindegy, hogy valaki csak az előírások miatt végzi a feladatot, vagy azért, mert hisz abban, hogy az segít a hibák megelőzésében és így jobban fog menni a gépe és többet tud termelni. Ugyanez igaz az ő főnökére is, a vezető feleslegesnek ítélheti a feladatot, ami csak elveszi a munkától az időt, vagy gondolhatja úgy, hogy ezeket mindenképpen meg kell csinálni, mert ha nem, akkor ebből a jövőben bajok lesznek. Fontos, hogy a korábbi más struktúra szerinti rutinok, módszerek, megoldások nem mindig lesznek elegendőek vagy megfelelőek egy új eszközhöz. Ezért szükséges a kocka mindhárom tengelyét egységesen fejleszteni, nem szabad elhanyagolni egyiket sem. A cikk szerzője dr. Péczely György, az ICG Stádium Kft. ügyvezetője.