insights Vezetői csapda: tények vagy feltételezések? Sivó Imre szenior tanácsadó, coach Contact Szabó-Jilek Zsolt szenior tanácsadó Contact Turbulens időkben, komplex helyzetekben még nagyobb a felelősség a vezetőkön, hogy jól döntsenek. Ráadásul az idő nyomására gyorsan is kell döntenünk. Ilyen helyzetben kritikus, hogy döntéseinket tényekre és ne feltételezésekre építsük. A mindennapokban azonban gyakran nem így teszünk és utólag már bánjuk, hogy döntésünk feleslegesen éget el szervezeti erőforrásokat, amelyek másra kellettek volna vagy frusztrálhatja a legjobb munkatársainkat és elvesztésükhöz vezethet. Tények vs. feltételezések – mi a különbség? A tény és a feltételezés közötti különbség nem biztos, hogy nyilvánvaló. A tény olyan dolog, ami megtörtént, vagy ami valóban így van. Egy tényállítás szokásos tesztje az ellenőrizhetőség, vagyis az, hogy bizonyítható-e az állítás. Azaz ahhoz, hogy egy feltételezésből tény lehessen, megint időt kell rá áldoznunk. Épp amikor abból van a legkevesebb… Az életben nincs tökéletes információ. Számtalan napi döntést hozunk a világról alkotott hiányos kép alapján, és ezeket a tudásbeli hiányosságokat gyakran feltételezésekkel pótoljuk. A feltételezések lehetnek ártalmatlanok vagy akár pozitívak is. A probléma nem az, hogy feltételezéseket teszünk. A probléma az, hogy sokszor tévesek. Amikor Ön vagy beosztottja tények helyett valamit csak feltételez, a saját nézőpontját, motivációját és értékeit adja át egy helyzetnek. Ezen a lencsén keresztül, ha nem vigyáz, eltorzítja a valóság érzékelését, ami irracionális döntésekhez vezethet. Sajnos pszichológiailag is úgy vagyunk bedrótozva, hogy hajlamosak vagyunk virágosabban látni a környezetet és elhessegetni vagy kicsinyíteni a rossz híreket. A jó vezető képes felismerni viszonylagos tudatlanságát, és tájékozottabbá akar válni a döntéshozatal előtt. Ezáltal a hatékony vezetők a tényeket, a külső véleményeket és az empátiát használják fel arra, hogy legyőzzék elfogultságaikat, és sikeresebb eredményeket érjenek el. A cél az, hogy annyi józan, koherens döntést hozzon, amennyit csak tud, olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak lehetséges – és egy másodperccel sem gyorsabban. 3 tipp, hogyan állítsa meg a feltételezéseket a munkahelyén A tényekre épülő kommunikáció legyen érték a mindennapokban, ne a gyorsaság Várja el, hogy a beosztottai tényeket kommunikáljanak Ön és a kollégáik felé. Ne a gyors (“a tegnap esti műszakban minden jól működött” ), hanem a megbízható információ (“a tegnap esti műszak 3300 darabot gyártott, a cél 3000 volt, azaz 10%-kkal több lett”), legyen elismert. Mennyire pontos a meghatározás, amikor Ön azt hallja, hogy “sokat/keveset”, “mindig elromlik”, “gyakran megtörténik”,.. Ha ilyen pontosságú kommunikáció működteti a vállalatot, elveszíti a biztos talajt a lába alól. A vállalat alapértékei meghatározzák, hogy miben hisz a vállalat, és így azt is, hogy az alkalmazottaknak hogyan kell viselkedniük. A nem pontos, adat alapú információt megengedő kultúrában kicsúszik az ellenőrzés a vezető kezéből. Értékelje hiedelmeit, hogy tárgyilagosabb lehessen Fontos, hogy hátralépjünk, és tényleg ássunk bele, miért hisszük azt, amit hiszünk egy információról, egy személyről vagy egy helyzetről. Gondolkodjon el azon, hogy honnan származnak a feltételezései. Vajon korábbi tapasztalatokból származnak? Személyes vélemény? Egy megérzésből? Tudnia kell. Ez az egyetlen módja annak, hogy valóban hitelesen és megalapozottan léphessen be a helyzetekbe. További előnye, hogy példát mutat másoknak, hogy ugyanezt tegyék. Szánjon rá időt és kérdezzen! Amikor megközelít egy helyzetet, emlékeztesse magát arra, hogy a nézőpontja egyedi. Mivel egyedi, csak egy a sokféle nézőpont közül. Beszéljen azokkal, akik érintettek az adott helyzetben, és valóban hallgassa meg a válaszaikat. Ezután ásson tovább nyitott kérdésekkel. Szívja magába a tudásukat, és hagyja, hogy ez megkérdőjelezze az Ön előítéleteit. Ha úgy érzi, hogy hallotta, amit mondtak, kérjen megerősítést arról, hogy pontosan értette-e, amit mondtak. Tiszta lappal és a tájékozódás őszinte vágyával lépjen be a helyzetbe. Ezzel a gyakorlattal nem csak jobban megismeri a helyzetet, de az emberek is tisztelni fogják azt a vágyát, hogy Ön valóban meg akarja ismerni, mi az ő nézőpontjuk onnan, ahol ők ülnek. Ez a legtiszteletteljesebb út, amely mélyebb megértést teremthet más mozgatórugókról, amelyekről korábban talán nem is tudott. Amiben az ICG támogatja ilyen kihívások során a szervezetét: Gyors helyzetértékelés valós működési helyzetek megfigyelése alapján (shadowing) Közösen meghatározott, testreszabott változási program (roadmap) Vezetői felkészítő tréning egyénre szabott támogatással (micro learning) A tapasztalatok feldolgozása és egyéni “elakadások” feloldása (akciótanulás) Változások beépítése a mindennapi üzemmenetbe (fenntarthatóság) Célirányos adatgyűjtés diagnózisok felállítására, döntések előkészítésére Ön mellett állunk a kihívásokban! Írjon nekünk!